Mange lærere synes det er vanskelig å ta opp tematikk knyttet til Israel og Palestina. Mange unge er bekymret over det de ser av krigsscener på sosiale medier.
Det er naturlig at undervisning om konflikter, religion eller rasisme er mer utfordrende å undervise i sammenlignet med temaer i matematikk og fysikk. Det er fordi det kan oppleves som noe som angår ens identitet og tilhørighet. Og fordi det sjelden finnes et helt entydig svar med to streker under.
Det har også vært en økning i hat mot muslimer og jøder etter den kraftige eskalingen som fant sted i Israel/Palestina 7. oktober 2023. Amnesty Norge har kartlagt omfattende digital hets mot jøder og muslimer. Veien er ofte kort mellom ulike former for gruppehat – de som er muslimfiendtlige i dag, kan fort være antisemittiske i morgen og motsatt. Skolen har et viktig samfunnsoppdrag, som innebærer blant annet å ruste elever med verktøy og holdninger for et inkluderende og demokratisk samfunn for alle. I det inngår å forebygge hatefulle holdinger, som islamofobi og antisemittisme.
Tall fra UNICE Norge viser at krigen i Gaza påvirker norske ungdommer sterkt. Mer enn tre av fire ungdommer oppgir at de ofte eller konstant er bekymret for situasjonen i Gaza. Rapporten avdekker også at ungdommer hovedsakelig får informasjon om konflikten gjennom sosiale medier som Instagram og TikTok. Selv om Gaza ligger langt fra Norge rent geografisk, er grusomhetene som utspiller seg i Gaza en betydelig del av elevenes hverdag.
Kun 26 prosent av de spurte ungdommene mellom 14 og 19 år oppgir at de får det meste av sin informasjon om Gaza i redaktørstyrte medier. I rapporten fremkommer det også at ungdommer mener at voksne og myndighetene gjør for lite, og er kritiske til norsk mediedekning.
Kompetanse på kildekritikk er vesentlig når det blir utfordrende for unge å skille mellom ekte og falske nyheter.
Å skape et godt psykososialt læringsmiljø
Det psykososiale miljøet er en like viktig del av skolehverdagen som det faglige, og er nedfelt i opplæringsloven. I den nye opplæringsloven er det innført generelle regler om det beste for eleven og retten eleven har til å bli hørt, som gjelder for hele opplæringsloven.
Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til et godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring. Skolen skal aktivt og systematisk arbeide for å fremme et godt psykososialt miljø, der den enkelte eleven kan oppleve tryggleik og sosialt tilhør. Skolen skal aktivt drive et kontinuerleg og systematisk arbeid for å fremme helsa, miljøet og tryggheten til elevene. Skoleledelsen har ansvaret for den daglige gjennomføringa av dette. Arbeidet skal gjelde det fysiske så vel som det psykososiale miljøet. Det psykososiale miljøet omfatter både følelser, tanker og læringsutbytte som fører til at eleven har det bra og trives på skolen.
Ifølge den nye opplæringsloven § 12-2 skal skolemiljøet fremme «inkludering» i tillegg til helse, trivsel og læring. Innføringen av begrepet inkludering innebærer ingen nye plikter for skolen, men gir en mer dekkende beskrivelse av hva som skal til for at et skolemiljø er trygt og godt. Skolen skal jobbe for at alle elever opplever å høre til og være en del av et fellesskap.
Et utrygt læringsmiljø i klasserommet, der elever for eksempel er redde for sosiale sanksjoner når de uttrykker meningene sine, kan bidra til å svekke elevenes politiske mestringstro. Politisk mestringstro betyr her elevenes tro på at de kan få til å delta i politiske prosesser og at man kan uttrykke meningene sine til andre (Evy Jøsok & Anders G. Kjøstvedt 2023). Å skape et trygt miljø i klasserommet er derfor helt nødvendig som en del av elevenes demokratiserende utdanning. Senere i veiledningen skal vi også se hvordan god undervisning i kontroversielle tematikker kan bidra til å styrke den politiske mestringstroen. Får du til det, samtidig som du etablerer et godt psykososialt miljø i klasserommet, har du oppnådd svært mye.
Tverrfaglighet og læreplanen
Temaene som tas opp her har relevante kompetansemål i flere fag, og er relevante i alle de tverrfaglige temaene, spesielt temaene Folkehelse og livsmestring, og Demokrati og medborgerskap.
Innad i det tverrfaglige temaet Demokrati og medborgerskap ligger det at “elevene skal få kunnskaper og ferdigheter til å møte utfordringer i tråd med demokratiske prinsipper”.
Gjennom å bruke materialet på denne siden vil elevene utvikle ferdigheter som normkritisk tenkning, lære seg å håndtere meningsbrytninger og respektere uenighet.
Politisk mestringstro kan være en viktig motsats mot håpløshet. Materialet vil gi råd til hvordan skape dette blant elevene.Religiøs identitet er ikke bare en privat størrelse, men noe som også henger sammen med
kultur og samfunn, måten vi omgås på og relaterer til hverandre – det henger sammen med vårt medborgerskap. Å praktisere medborgerskap er relasjonelt, fordi vi gjør det sammen med andre medborgere.
Demokrati og medborgerskap er et tverrfaglig tema, og dette undervisningsmateriellet fungerer godt til tverrfaglig arbeid. Materiellet er utviklet i henhold til kompetansemål i blant annet samfunnskunnskap, norsk, engelsk og KRLE. Det kan benyttes i tverrfaglig arbeid i samtlige fag, og kan enkelt tilpasses ulike programfag.
Grunnleggende prinsipper
Denne nettsiden baserer seg på tre grunnleggende prinsipper:
1. Mangfoldskompetanse og identitetsbekreftende pedagogikk
2. Normkritisk undervisning
3. Ressursstyrkende tilnærming som tar utgangspunkt i elevenes ressurser og mangfold som en ressurs
To forslag til tilnærming i undervisningen:
1) Årsaksutforsking:
Her kan du lage egne kort som kan tilby mangfoldet av forklaringer på hvordan Israel/Palestina-konflikten har blitt som den er i dag. Ved at mulige årsaker er formulert fra før så føles det tryggere å snakke om dem. Dette er en inngang som kan oppleves mindre personlig. Den kan kanskje fortsatt støte noen, men det kan også være en inngang som flere tør prøve seg på. Forskning på politisk mestringstro viser at denne kan styrkes hos elevene gjennom undervisning om kontroversielle teamtikker. Og der diskusjonen føres på et mer overordnet nivå, og altså ikke med et personlig utgangspunkt, der lykkes man i størst grad. Det vil si at man overordnet forholder seg til hvilke forklaringer, meninger og argumenter “som finnes der ute”, fremfor at diskusjonene tar utgangspunkt i egne og personlige meninger om en gitt tematikk (Wergelandsenteret, lærerkurs 2024).
Les mer om metodikken rundt årsaksopplegget til 22. juli-senteret: Årsaker til terroren 22. juli
2) Perspektivtaking gjennom personlige fortellinger:
Ta utgangspunkt i personlige fortellinger og snakke med elevene rundt disse. Personlige fortellinger gir en unik inngang til å snakke om det som foregår i Israel og Palestina. Tematikken er personlig, og de personlige fortellingene kan gi oss ulike perspektiver og forståelse for hvorfor vi føler og mener det vi gjør. Vi bryr oss fordi det handler om mennesker, vi relaterer til andre mennesker, og vi kan kjenne oss igjen i andre menneskers følelser – som frykter og håp – noe som kan åpne opp for perspektivtaking.
Ved å vise et mangfold av personlige fortellinger, fra ulike sider i konflikten, kan vi vise frem nyansene. Fraværet av nyanser bidrar til å ytterligere polarisere en konflikt, både generelt og i klasserommet.
Forslag til ulike fortellinger:
- Noen som er internt foredrevet på Gaza og har mistet bolig, familiemedlemmer eller blitt skadet
- Noen som opplevde 7. oktober-angrepet og er pårørende av gisslene
- Noen som erfarer at krigen i Gaza påvirker livet i Norge
Spørsmål klassen kan reflektere rundt etter at man har undersøkt/sett/hørt de personlige fortellingene:
- Hvordan var det å høre de personlige fortellingene?
- Hva fortalte de oss om det som skjer i Gaza?
- Hvordan forklarer israelere og palestinere hva som skjer i Gaza ulikt?
- Hva slags innsikt kan personlige fortellinger gi oss?
- Hvorfor er det viktig å høre personlige fortellinger?
Det siste spørsmålet kan man flytte til Norge og overføre til perspektiver rundt hvordan det er å bo i Norge og bli påvirket av det som skjer der. At man har familie som man er bekymret for, at man opplever mer gruppehat og utrygghet. Jobbe med i et metaperspektiv på hvorfor vi synes det er vanskelig å snakke om disse tingene. Jo, fordi det er personlig for veldig mange, og fordi det er grusomme ting som skjer. Det er her igjen det kan bli viktig å jobbe med årsaksopplegget. Fordi det å ikke forstå hvordan det kan ende som det gjør, kan gi følelse av avmakt og håpløshet. Kunnskap er makt.
Undervisningen bør alltid ha et underliggende fokus på hva en selv kan gjøre. Og også snakke om at det er greit å ikke kjenne på noe, at det er greit å ta pause fra det. Men at vi alltid skal bidra til å kunne ha gode samtaler om det.
Konkrete tips
For at undervisningen skal oppleves trygg for alle, er det viktig å snakke sammen om hvordan man kan skape et trygt rom.
Det trygge rom
Sosiale avtaler: Et forslag er å sette av tid til å etablere «det trygge rommet», og lage noen sosiale avtaler i plenum. Det er viktig at elevene selv er med på å utforme og vedta avtalene. Da er det enklere å ansvarliggjøre den enkelte dersom avtalene brytes underveis i en samtale. Forslag til sosiale avtaler:
- Vi rekker opp hånda når vi skal si noe
- Vi bruker aldri oss selv eller andre som eksempler, men snakker generelt.
- Vi snakker ikke stygt om hverandre eller andre utenfor klassen
- Vi ler ikke av hverandres spørsmål og kommentarer
- Det vi snakker om forlater ikke klasserommet
- Vi respekterer hverandre – også når vi er uenige
Informasjon på forhånd: Vi anbefaler at du sier ifra til elevene noen dager i forveien om at dere skal snakke om Palestina og Israel.
Gode punkter å ha i bakhodet før du går inn i timen:
Å kunne si unnskyld
Det er ikke alltid ens intensjon som lærer samsvarer med det elevene oppfatter. Hvis det oppstår misforståelser, er det viktig å tre et skritt tilbake og være transparent. Hvis man dummer seg ut, er det ok å si: “der tok jeg feil”, eller: “det var feil formulert”. Vær oppmerksom på at elevene kan lære deg nye ting. Denne type undervisning er utviklet på en måte som oppfordrer felles utforsking av et komplekst emne, hvor underviser og elever reflekterer sammen. Det er ikke meningen at underviseren skal sitte med fasiten. Det ligger også et potensial for læring og inspirasjon i å se voksenpersoner endre mening eller si unnskyld.
Reflekter over egen forutinntatthet
Vi har alle egne fordommer og innarbeidede stereotypier som vi mer eller mindre bevisst bærer med oss. Å forsøke å tenke gjennom hvilke man selv har, og hvordan det kan forme våre syn på ulike saker, og ikke minst språket vårt, kan være klokt før man går inn i en tidvis kontroversiell tematikk som berører mange.
Ubehagets pedagogikk og de vanskelige diskusjonene
Som underviser kan man frykte at det oppstår betente situasjoner i klasserommet når man skal undervise i emner som for noen oppleves som særlig sårbare. Vi har ofte en tendens til å ønske å unngå ubehag og trekke oss tilbake hvis det oppstår. Men hvis vi i stedet undersøker ubehaget når det melder seg, kan vi oppnå en dypere forståelse av både våre egne og andres perspektiver.
Mange kan være nervøse for å åpne opp for debatter som kan ta retninger som oppleves utrygge. Vi søker ofte samtaler der vi har en felles enighet, heller enn en felles uenighet. Selv om dette kan føles trygt, fører det også til at vi overser situasjoner som kan være svært lærerike. Ubehaget kan være et tegn på at vi befinner oss i et område med både friksjon og vekstpotensial. Ved å motstå fristelsen til å unngå ambivalens og ubehag, kan vi åpne nye dører for læring og innsikt. Målet blir derfor ikke å unngå ubehaget, men å lære å navigere i det.
En måte å kunne stå i ubehaget på, er å anerkjenne dens tilstedeværelse: “Nå merker jeg at vi snakker om noe som vekker sterke følelser hos mange her. Dette kan oppleves ubehagelig, men la oss prøve å være i det og undersøke hverandres perspektiver.”
Det er likevel ikke alltid hensiktsmessig å ta en diskusjon i plenum. Elever har forskjellige utgangspunkt for diskusjon, da de har varierende refleksjonsnivåer, forhåndskunnskap, faglig nivå og emosjonell modenhet. Hvis en diskusjon sporer av, er det viktig å være oppmerksom og runde av diskusjonen på en konstruktiv måte. Dette kan gjøres på følgende måter:
- “Nå tror jeg denne diskusjonen sporer litt av, hva om vi går tilbake til dette spørsmålet?”
- Minne om reglene (sosiale avtaler): “Vi skal følge disse reglene. Det jeg observerer nå er at vi ikke gjør det” (understreke “vi” og ikke “dere”).
- Anerkjenne at dette er tematikk som kan være vanskelig å diskutere.
Ved å håndtere ubehaget på en bevisst måte, kan vi skape et klasserom som ikke bare tåler friksjon, men som også bruker det som en kilde til vekst og læring.
Inkludernede undervisning
Å ivareta alles perspektiver samtidig som man beskytter utsatte grupper i klasserommet kan være utfordrende, men det er avgjørende for å skape et inkluderende læringsmiljø. Det er viktig å huske på at du sannsynligvis har elever som tilhører minoriteter du ikke er klar over, enten det gjelder seksuell orientering, religion, kjønnsidentitet, funksjonsvariasjoner eller lignende.
Vi er alle påvirket av normer og antagelser om andre mennesker og grupper, og dette gjelder også undervisere i møte med elever. Under seksualitetsundervisning kan det for eksempel dukke opp rasistiske og diskriminerende uttalelser fordi seksualitet er nært knyttet til kultur, normer og samfunn, og dermed også fordommer og stereotypiske ideer.
Hvis en elev uttrykker rasistiske holdninger, er det viktig å tydeliggjøre at det er nettopp det: rasistisk. Dette må anerkjennes for hva det er, både for den som har uttrykt holdningen, slik at de kan lære, og for mottakeren, slik at det blir klart at dette ikke bare er dårlig oppførsel, men en spesifikk oppførsel som har en spesifikk påvirkning. Dette kan gjøres samtidig som man beskytter den som ytrer seg ved å fokusere på utsagnet som rasistisk, ikke personen som rasist. Hvis det kommer hatefulle ytringer i klasserommet, er det din oppgave som underviser å gjøre det tydelig at dette er imot klassens regler. Det kan også være nyttig å ta en samtale med eleven på tomannshånd etterpå for å forklare hvorfor ytringen var uakseptabel.
Det er også fort gjort i samtaler om temaer som dette at språkbruken vår kan ende opp med å virke ekskluderende, selv om det ikke er intensjonen. For eksempel kan det være lurt å innarbeide formuleringen: “de av oss som er… [fyll inn]”, eksempelvis jøder og muslimer.
Oppsummering
- Skap et inkluderende miljø: Etabler klare regler og normer for respektfull kommunikasjon og inkluderende språkbruk.
- Anvend variert undervisningsmateriale: Inkluder mangfoldige eksempler og historier i undervisningen, ikke bare når temaet er rasisme eller diskriminering.
- Anerkjenn og følg med på fordommer: Vær bevisst på dine egne fordommer og normer, og jobb aktivt med å utfordre dem i undervisningen.
- Håndter uønskede ytringer: Når rasistiske eller diskriminerende ytringer oppstår, ta tak i dem umiddelbart og tydeliggjør hvorfor de er uakseptable, samtidig som du ivaretar eleven som ytrer seg.
- Styrket evne til refleksjon og dialog: Oppfordre til refleksjon og dialog rundt sensitive temaer, og gi rom for at alle stemmer kan bli hørt i et trygt miljø.
Ved å følge disse prinsippene kan vi som undervisere bidra til et klasserom som ikke bare tolererer, men også verdsetter mangfold og fremmer likeverd og demokrati for alle elever.
Les mer om politisk mestringstro her:
Politisk mestringstro og kontroversielle spørsmål i samfunnsfag, fagartikkel
Politisk mestringstro, Wergelandssenteret
Øvrige kilder:
https://amnesty.no/digital-hets-mot-norske-joder-og-muslimer-har-okt-etter-7-oktober
https://www.unicef.no/nyheter/krig-konflikt-og-overgrep/u-report-gaza
https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/skole-og-opplaring/ny-opplaringslov/hva-er-nytt-i-ny-opplaringslov/retten-til-et-trygt-og-godt-skolemiljo/