Kompetansemål Krle etter 10. trinn
- utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning
- reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
Kompetansemål samfunnsfag etter 10. trinn
- sammenligne hvordan politiske, geografiske og historiske forhold påvirker levekår, bosettingsmønstre og demografi i forskjellige deler av verden i dag
- utforske og beskrive hvordan menneske- og urfolksrettigheter og andre internasjonale avtaler og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, menneskers liv og likestilling og likeverd
- reflektere over hvordan identitet, selvbilde og egne grenser utvikles og utfordres i ulike fellesskap, og presentere forslag til hvordan man kan håndtere påvirkning og uønskede hendelser
- reflektere over likheter og ulikheter i identiteter, levesett og kulturuttrykk og drøfte muligheter og utfordringer ved mangfold
Lærermål:
- Utforske hva identitet er, og hvordan våre egne verdier påvirker og formes av vår identitet.
- Øke forståelsen for at identitet er sammensatt av flere faktorer, som kultur, kjønn, etnisitet og personlige erfaringer.
- Reflektere over hvordan identitet kan skape inngrupper og utgrupper, og hvordan dette påvirker samhandling og fellesskap.
- Undersøke mulighetene og begrensningene som identitetsskaping medfører, både individuelt og i større samfunnsmessig kontekst.
- Fremme kritisk tenkning om hvordan identitet påvirker maktstrukturer og sosial inkludering eller ekskludering.
Aktivitet 1 «Jeg er» | |
Introduksjon
Aktivitet
Tips til lærer: Les påstandene sakte. La elevene bruke tid på å flytte seg. Når alle har plassert seg, vent før du går videre til neste påstand. Gi dem tid til å prosessere og eventuelt observere hvor andre har valgt å stå. | Forberedelser: Alle stoler og bord flyttes slik at klasserommet kan brukes til aktiviteten. Hvis det er dårlig plass inne, kan øvelsen flyttes til skolegården.
Marker gulvet med “ja”, “nei” og “?”
Vedlegg 1 Påstander “Jeg er” |
Øvelse 2 Refleksjonsrunde |
Aktivitet 1 «Jeg er» | |
Introduksjon
Aktivitet
Tips til lærer: Les påstandene sakte. La elevene bruke tid på å flytte seg. Når alle har plassert seg, vent før du går videre til neste påstand. Gi dem tid til å prosessere og eventuelt observere hvor andre har valgt å stå. | Forberedelser: Alle stoler og bord flyttes slik at klasserommet kan brukes til aktiviteten. Hvis det er dårlig plass inne, kan øvelsen flyttes til skolegården.
Marker gulvet med “ja”, “nei” og “?”
Vedlegg 1 Påstander “Jeg er” |
Øvelse 2 Refleksjonsrunde | |
Fortell elevene at de i denne sirkelen skal reflektere over hva som skjedde i aktiviteten de akkurat har deltatt på. Refleksjonsspørsmål Om aktiviteten
Identitet og verdier
Fordommer og stereotypier
En påminnelse til læreren Refleksjonsrunden skal oppfordre elevene til å utforske egne tanker, følelser og meninger om identitet, samt hvordan identitetsspørsmål kan styrke ffordommer og stereotypier. Refleksjonen skal styrke elevenes evne til å tenke kritisk og utforske både egne og andres synspunkter. Ikke minst skal den bygge selvtillit og selvfølelse, og styrke klassemiljøet. Refleksjonsrunden skal ikke lede til et fasitsvar, men invitere til en refleksjon om hvordan identitet er et sammensatt konsept. Kanskje vi er mer like enn vi tror! | Oppsett i klasserommet: En sirkel av stoler for elever og lærer |
Vedlegg 1: Påstander “Jeg er”
Vi oppfordrer lærere til å tilpasse påstandene etter hvor trygg elevene er på hverandre. Vi oppfordrer også lærere til å legge til eller fjerne påstander etter sammensetting av klassen deres.
For en klasse som ikke er trygg på hverandre
- Jeg er sterk
- Jeg er en elev
- Jeg liker sport
- Jeg har skilte foreldre
- Jeg er en storebror/storesøster
- Jeg er ateist
- Jeg er en aktivist
- Jeg er flerspråkelig
- Jeg er vegetarianer
- Jeg er norsk
- Jeg er ung
- Jeg er engasjert
- Jeg er en del av et fellesskap
- Jeg bryr meg
- Jeg er sterk
Til en klasse som er trygg på hverandre
- Jeg er sterk
- Jeg er en elev
- Jeg liker sport
- Jeg har skilte foreldre
- Jeg er en storebror/storesøster
- Jeg er ateist
- Jeg er en aktivist
- Jeg er flerspråkelig
- Jeg er vegetarianer
- Jeg er norsk
- Jeg er ung
- Jeg er engasjert
- Jeg er en del av et fellesskap
- Jeg er radikal
- Jeg er en jente
- Jeg er klimaaktivist
- Jeg er frisk
- Jeg er fattig
- Jeg tror på Gud
- Jeg er vakker
- Jeg er en flyktning
- Jeg er hetroseksuell
- Jeg bryr meg
- Jeg er sterk