Internasjonale konflikter og geopolitikk i klasserommet
Blant både majoritetsbefolkningen og muslimer eksisterer det forestillinger om en kamp mellom Vesten og islam, både verdimessig, men også rent fysisk.
Fra muslimsk hold kan forestllingen om en krig mellom Vesten og islam basere seg på en overbevisning om at det foregår en verdensomspennende undertrykkelse og krigføring mot muslimer. Palestina/Israel konflikten brukes ofte som et vedvarende eksempel som engasjerer svært bredt blant muslimer, men også korstogene, kolonitiden, krigene i Algerie, Tsjetsjenia, Irak og Afghanistan, CIA-kuppet i Iran, folkemordet av muslimske menn i Bosnia-Hercegovina, det amerikanske Guantánamo-fengselet, den grove undertrykkelsen av rohingya-muslimene i Myanmar og den muslimske befolkningen i Kashmir, og konsentrasjonsleire med muslimske uigurer i Kina. Selv om noe av dette ikke foregår i Vesten, så råder det en idé om at Vesten i praksis dominerer hele verden og kunne stått opp mot Kinas og Indias menneskerettighetsbrudd hvis de ville. Vesten blir dermed både en fiende fordi de har intervenert for mye og i andre tilfeller intervenert for lite.
Også blant majoritetsbefolkningen er oppfatningen om “sivilisasjonskamp” utbredt. Islam blir oppfattet som en trussel mot nasjonal kultur av omkring halvparten av skandinavere. Det å være norsk og muslim blir satt i et motsetningsforhold og under konstant problematisering. Noe som igjen fører til at den muslimske identiteten og tilhørighet til islam, blir enda viktigere, særlig for unge muslimer som er født og oppvokst i Norge, og ikke har direkte tilhørighet til noe annet sted.
Radikalisering / dehumanisering – hvordan grusomheter kan skje i systematisk omfang
Desensitivering og dehumanisering er nøkkelbegreper for å forstå hvordan radikaliseringsprosesser kan skje.
Desensitivering for vilje til å støtte eller utføre vold og overgrep er en psykologisk prosess som kan gå overraskende raskt for de fleste av oss.
The Stanford prison experiment er et kjent eksperiment hvor studenter ble delt inn i grupper som enten fanger eller fangevoktere i et simulert fengsel. Under eksperimentets gang mistet vaktene gradvis respekten for fangene, og mishandlingen eskalerte. Til slutt ble eksperimentet stoppet etter seks dager, da kjæresten til den ansvarlige for eksperimentet innså omfanget av overgrepene.
Eksperimentet ble utført av psykologen Philip Zimbardo i 1971.
Individualiteten og menneskeverdet til fangene ble undergravet helt fra begynnelsen og overgrepene ble gradvis drøyere – fangene ble fratatt madrassene sine, tvunget til å kle av seg, og ydmyket på ulikt vis. Zimbardo, som skulle overvåke og verne om eksperimentets deltagere, ble selv revet med, og det hele ble ikke stoppet før samboeren hans til slutt innså hva som foregikk og fikk satt en stopper for det. Da hadde eksperimentet pågått i seks dager, som var mer enn nok til å gjøre helt vanlige studenter til overgripere.
Ekstreme handlinger er i mange kontekster ikke nødvendigvis knyttet til en «ekstrem personlighet». Når enkelte gruppedynamikker, gruppepress, autoritetstro, og fravær av ansvarlighet skjer innenfor et system som legger til rette for det eller belønner det, så lar vi oss lett manipulere til å bli overgripere. Urett skjer når en gruppe ikke lenger oppfatter ekstreme handlinger som ekstreme, og opplevelsen av hva som er moralsk gode handlinger blir forskjøvet. En folkemengde har ikke samvittighet. Samvittigheten ligger i den enkelte, og i en gruppe kan derfor den enkelte fritas fra moralens krav.
Sentralt i denne prosessen er en dehumanisering av andre mennesker.
Dehumanisering muliggjør utøvelse av grov vold mot uskyldige, fordi man slutter å se på sine ofre som verdige mennesker. Dette er elementært i alle former for voldelig ekstremisme: å dele inn mennesker i de som fortjener å leve, og de som er så lite verdt at de bør drepes. «De andre» tillegges gjerne moralsk onde egenskaper og praksiser som det sjelden er dekning for.
Menneskegrupper kan lett degraderes og dehumaniseres gjennom nedlatende og intolerant retorikk og agitasjon. Dette så vi blant annet i den dehumaniserende propagandaen før Holocaust, i forberedelsene til folkemordet i Rwanda, og den etniske rensningen i Bosnia. Holocaust ble forberedt med en gradvis innføring av særlover, billedbruk og overgrep, før opprettelsen av arbeids- og dødsleirer. Propagandaen før folkemordet i Rwanda skjedde gjennom mediene, og viser hvordan slike prosesser kan skje veldig fort. I dagens digitale virkelighet er dehumaniserende omtale av folkegrupper hverdagskost i kommentarfelt og på ytterliggående nettsider. Sosiale medier er populære plattformer for ekstremister av alle slag, og gir ekstreme krefter mulighet til å både samle seg, og nå ut til et langt større publikum enn hva som tidligere var mulig. Kritisk tenkning og kildekritikk bør derfor få en betydelig større plass i vårt utdanningssystem helt fra barneskolealder.
Radikalisering skjer oftest i grupper, men selvradikalisering forekommer også, hvor individet blir radikalisert uten å direkte møte andre ekstremister. De sitter hjemme og isolerer seg, mens de konsumerer propagandamateriale. Såkalte «ensomme ulver» føler ikke nødvendigvis selv at de er alene. De har ofte et utstrakt sosialt liv på internett og de har en forestilt sterk tilhørighet til likesinnede rundt om i verden.
FORSLAG TIL REFLEKSJONSOPPGAVER:
Hvordan kan vi ta opp utfordringer uten å “andre-gjøre”?
Hvordan kan vi adressere fiendebilder uten å forsterke dem?
Svar/refleksjon:
Det er ingen fasitsvar på de temaene vi har tatt opp her. Ulike tilnærminger kan være riktig i ulike sammenhenger. Men nettopp fordi dette er komplisert og sammensatt problematikk, er det lurt å ha reflektert over dilemmaer og utfordringer i forkant av møte med personer man ønsker å motivere til å se andre alternativer og muligheter.
Det er normalt å føle på usikkerhet rundt om og hvordan man kan gå inn i en dialog om fiendtlige og ekstremistiske forestillinger og holdninger.
Vi mennesker er som oftest innstilt på å etter-rasjonalisere det vi allerede tror og mener vi har kunnskap om. Det er ikke lett å endre noens overbevisning. Det er ikke bare å fylle på med alternativ og “korrekt” kunnskap om hvordan verden henger sammen, det kan i verste fall bare gjøre vedkommende mer bestemt på eget verdenssyn. Å få rokket ved sitt verdensbilde kan også oppleves veldig truende, og det er derfor avgjørende å trå varsomt.
Det vi kan gjøre er å lete etter nøkler i hvordan og hvorfor de holdningene og overbevisningene festet seg i første omgang. Hvilke hendelser, hvilke behov og hvilke følelser reflekterer de?
For å bli gode på å motivere andre og gi rom til positiv endring, må vi være selvbevisste på hva vi tar med oss av synlig og usynlig bagasje inn i en relasjon. Vi må granske og utforske våre egne fordommer og holdninger. Det kan det være fint å gjøre både alene, men også sammen med kollegaer og andre vi stoler på kan gi oss ærlige og konstruktive tilbakemeldinger.
Noen generelle råd om hvordan snakke om håndtere uenighet og snakke om kontroversielle tema:
- Unngå å spørre: “Hvorfor tenker du sånn?”. Spørsmålet forutsetter at den andre allerede har reflektert over hvorfor de tenker slik. Spørsmålet kan også oppfattes som moraliserende eller dømmende.
Prøv heller å spørre: “Hva gjør at du tenker sånn?” eller “hvor har du det fra?” Åpne og inviterende spørsmål inviterer til å reflektere over hva det gjør at en tenker som en gjør, og hvor en har informasjonen sin fra. Fokuset flyttes fra person til meninger.
- Unngå ord som kan oppfattes som at du konstanterer absolutte sannheter:
- Det er alltid sånn.
- Det er aldri sånn.
- Alle mener dette.
- Alle vet at det ikke er sant.
- Ingen mener det.
I stedet forsøk å nyansere språket for å gi rom for alternative synspunkter.
- Det er ofte slik
- Det kan hende at…
- For noen kan det virke som at…
Alternativt kan du vektlegge egne opplevelser.
- Basert på min erfaring…
- For meg virker det som…
- Min mening er at..
3) Vær nysgerrig når du ikke forstår andres meninger eller holdninger. Du kan for eksempel si: Dette forstår jeg ikke helt. Kan du utdype hva du mener? Hva legger du i det? Hva mener du med det? Hva gjør at du mener det? Hvor har du det fra?
4) Vær bevisst på egne fordommer og stereotypier. Vi alle har dem!
5) Løft diskusjonen i klasserommet til et samfunnsnivå og vekk fra eleven.
Polarisering
Vi hører mye snakk om polarisering i nyhetene, for eksempel i forbindelse med krigen i Israel og Palestina eller i forbindelse med hvordan det amerikanske samfunnet har endt opp med en president som Donald Trump.
Hva er egentlig polarisering og hvordan kan vi forholde oss til det?
Polarisering er et sammensatt begrep, som kan handle om ganske ulike ting. Vi kan snakke om polarisering på et mellommenneskelig gruppenivå, og vi kan snakke om polarisering på samfunnsnivå, langs ulike dimensjoner. Vi kan snakke om polarisering i arbeidslivet: større avstand mellom topp og bunn, og om økende økonomisk polarisering blant ulike grupper, som for eksempel pensjonister.
Et sterkt eksempel på hva polarisering kan føre til, er stormingen av den amerikanske kongressen i 2021, i forbindelse med den formelle godkjenningen av Joe Biden som USAs nyvalgte president.
President Donald Trump insisterte gjennom hele valgkampen på at valget var rigget, og at Demokratene forsøkte å kuppe valget på urettmessig vis. Hele verden fulgte med når kongressen ble stormet av Trump-støttespillere, som førte til at fem mennesker mistet livet og mange flere ble skadet.
Det som gjorde dette angrepet på det amerikanske demokratiet spesielt alvorlig, er at det var president Trump selv som direkte oppfordret til å marsjere mot Kongressen og “fight like hell”. At noe slikt kunne skje, ble forklart med at USA er et polarisert samfunn.
Polarisering handler om motsetninger som blir forsterket. Når vi snakker om bekymring for polarisering på samfunnsnivå eller politisk polarisering, handler det om at vi frykter at større avstand og skarpe fronter, kan skade fellesskapsfølelsen og solidariteten i samfunnet, som igjen kan svekke tilliten mellom ulike grupper, og/ eller tilliten til staten og demokratiet. Det kan i verste fall føre til voldsbruk og radikalisering, slik vi har sett i USA.
Debatter rundt klima, innvandring og likestilling kan bli veldig opphetede. Og med sosiale medier blir det mulig å møte meningsmotstandere på en helt annen måte enn tidligere.
Men er de skarpe og harde debattene representative for folk flest? Har vi beveget oss mer fra hverandre eller er det ytterpunktene i debattene som tar så mye plass og lager så mye støy, at vi bare tror det?
Kan polarisering også være positivt? Kan det gjøre skillelinjer tydeligere og engasjementet sterkere? Kan det gi rom for endringer som ikke ellers ville fått vokse frem, som kampen for kvinners rettigheter, borgerrettigheter og i senere tid: Black Lives Matter-bevegelsen?
På mange måter er polarisering nødvendig i et demokrati. Men blir polariseringen for kraftig og sterk, og befolkningen trekkes i så ulike retninger at samfunnet splittes, kan det skape store konflikter og gjøre det vanskelig å løse felles utfordringer, som også er en forutsetning for et velfungerende demokrati.
Hvis befolkningen er bevisst på at overdrevne og kunstige motsetninger ikke tjener samfunnet og at man er maktkritisk til aktører som aktivt spiller opp til splittelser og uro, spesielt på bekostning av svakere grupper, så kan vi forebygge ødeleggende polarisering.
Det starter på individnivå. Alt vi gjør og sier kan føre til polarisering. Hvis man ytrer en sterk mening, kan det få noen andre til å trekke seg mot et ytterpunkt, som respons. Dette ser vi hele tiden på sosiale medier, hvor det ligger godt til rette for at også gruppedynamikk spiller inn, og algoritmer som viser oss mer stoff som bekrefter våre egne ståsteder.
Gruppepolarisering foregår når medlemmer av en gruppe ender opp med mer ytterliggående holdninger og tar mer ekstreme valg enn de ville gjort som individer.
I vår tid er internett, med lukkede forumer og gaming-plattformer arenaer hvor det foregår mye gruppepolarisering blant unge mennesker. Dette kan være utfordrende arenaer for utenforstående å få innsikt i, og tolke alvorlighetsgraden av, da humor og sarkasme er en vesentlig del av den interne sjargongen. Rasistiske og dehumaniserende retorikk spres med såkalte memes, som gir de innvidde mulighet til å forsterke oppslutning rundt deres meningsfellesskap og øke avstanden til resten av samfunnet.
Hvordan kan vi motarbeide polarisering og splittelse?
Et kjent eksperiment viser at å jobbe sammen om problemløsning kan styrke fellesskap
Et klassisk psykologisk studie som kalles for Robbers Cave-eksperimentene, gir innsikt i hvor lett vi mennesker kan påvirkes og manipuleres til å bli polariserte, men det gir også en pekepinn på hvordan vi kan motvirke gruppepolarisering når det har oppstått.
Eksperimentet ble først gjennomført på 50-tallet, og ville nok ikke kunne bli utført i dag av etiske grunner. Forskerne ønsket å studere hvordan fordommer og polarisering oppstår mellom sosiale grupper – og hvordan de kan reduseres.
Selve studiet gikk ut på å rekruttere 22 gutter i alderen 11–12 år til å delta på en sommerleir i Robbers Cave, i Oklahoma, USA. Ingen av guttene kjente hverandre fra før, de var alle fra middelklassen og ingen hadde kriminelt rulleblad.
Guttene som fikk være med, ble så delt i to grupper og i begynnelsen av ferieoppholdet visste de ikke om hverandre. Den første uken på sommerleiren ble brukt på å etablere og knytte solide gruppebånd med aktiviteter som gjorde guttene kjent og stimulerte til å binde dem sterkere til hverandre.
Etter en uke var gruppene blitt sammensveiset og så på seg selv som et team. De hadde fått velge seg hvert sitt navn; Ørnene og Klapperslangene og de hadde også hvert sitt flagg. Slik styrket forskerne fellesskapet og tilhørigheten innad i gruppene.
Sånn utspilte eksperimentet seg videre
Neste steg i eksperimentet var å introdusere de to gruppene med gutter for hverandre og arrangere konkurranse om ressurser, hvor kun den ene av gruppene kunne vinne. Det ble lagt opp til vinn eller forsvinn, ingen andreplass eller trøstepremier.
Som forventet skapte dette sterke spenninger mellom de to konkurrerende gruppene. Først var det kun verbale angrep, men etter hvert utviklet det seg også til hærverk, tyveri og til og med fysisk aggresjon mellom medlemmene av de to gruppene, slik at forskerne måtte gripe inn og skille dem. Fiendtligheten mellom gruppene ble så stor, at forskerne besluttet å avslutte denne fasen tidligere enn planlagt.
Så kom det tredje steget i eksperimentet. Nå ble det lagt opp til en konkurranse hvor guttene fra begge grupper måtte samarbeide for å kunne løse oppgavene. De ble fortalt at noen utenfra – «en ytre fiende» – hadde begått hærverk på vannforsyningen, og at de bare kunne løse problemet i fellesskap. De ble også gitt tilbud om å få se en film de alle likte, men som ingen hadde råd til å betale for hver for seg. De måtte spleise for å få sett den.
Uken med samarbeidet gjorde at guttene på slutten likte hverandre mye bedre enn de gjorde under fasen de konkurrerte mot hverandre. Faktisk ble hatet de hadde rapportert om mot den andre gruppen etter perioden med konkurranser, borte etter perioden med samarbeid mot felles mål. Når de skulle reise hjem, ba de to gruppene om å få reise sammen på samme buss. Når de stoppet på en rasteplass, brukte den ene gruppen som hadde vunnet penger, sin premie til å kjøpe drikke til alle. Å løse felles problemer sammen, får gradvis fordommer og polarisering til å forsvinne.
Forskerne så på disse funnene som en bekreftelse på det de kalte realistisk konfliktteori, som handler om at når det blir kamp om ressurser, reell eller innbilt, så vil negative følelser oppstå og kanaliseres mot de man ser på som en trussel mot ens tilgang til ressursene.
Det er viktig å gjøre ungdom bevisste og maktkritiske mot aktører som setter grupper opp mot hverandre og hindrer oss fra å jobbe sammen mot gode løsninger for fellesskapet – som er til det beste for oss alle.