
Pedagogikk og Fagutvikling
Pedagogikk og metode
Skoleveileder.no er utviklet med en kunnskapsbasert og praksisnær tilnærming, der pedagogikk og metode står sentralt. Prosjektet er bygget på tre grunnpilarer – fag, folk og forskning – for å sikre at innholdet er solid forankret både akademisk, pedagogisk og i praktisk erfaring.

Faglig ekspertise og pedagogisk kvalitet
Utviklingen av undervisningsmateriellet har involvert en bred sammensetning av fagpersoner, inkludert pedagoger med erfaring fra utvikling av undervisningsopplegg i anerkjente institusjoner, teologer med islam som hovedfelt, og eksperter som har arbeidet med undervisnings- og skolemateriell for norske skoler. Denne tverrfaglige tilnærmingen har sikret at det pedagogiske innholdet er både metodisk gjennomarbeidet og faglig forankret.
Forankring i praksis og erfaring fra muslimske miljøer
For å sikre at innholdet speiler muslimers faktiske erfaringer og hverdagslige religiøse praksis, har prosjektet inkludert ressurspersoner med kjennskap til og tilhørighet i muslimske
trossamfunn. Denne tilnærmingen har vært avgjørende for å skape et undervisningsopplegg som både er teoretisk solid og samtidig gjenkjennelig og relevant for elever med muslimsk bakgrunn.
Arbeids- og referansegruppen har bestått av:
- Linda Noor, Daglig leder, Minotenk
- Faruk Terzic, Leder imamkomiteen i Muslimsk Dialognettverk
- Uzair Ahmed, Postdoktor ved C-REX, senter for ekstremismeforskning
- Julie Ræstad Owe, Seniorrådgiver ved 22. juli-senteret
- Karrar Al-Amri, Minoritetsrådgiver for IMDi
- Olav Elgvin, samfunnsforsker ved Fafo
- Memoona Saleem, ressursperson for MDN
- Mahira Karim, rådgiver ved Wergelandssenteret
- Umar Ashraf, Daglig leder, Antirasistisk Senter