Pedagogikk og Fagutvikling

Pedagogikk og metode

Skoleveileder.no er utviklet med en kunnskapsbasert og praksisnær tilnærming, der pedagogikk og metode står sentralt. Prosjektet er bygget på tre grunnpilarer – fag, folk og forskning – for å sikre at innholdet er solid forankret både akademisk, pedagogisk og i praktisk erfaring.

Faglig ekspertise og pedagogisk kvalitet

Utviklingen av undervisningsmateriellet har involvert en bred sammensetning av fagpersoner, inkludert pedagoger med erfaring fra utvikling av undervisningsopplegg i anerkjente institusjoner, teologer med islam som hovedfelt, og eksperter som har arbeidet med undervisnings- og skolemateriell for norske skoler. Denne tverrfaglige tilnærmingen har sikret at det pedagogiske innholdet er både metodisk gjennomarbeidet og faglig forankret.

Forankring i praksis og erfaring fra muslimske miljøer

For å sikre at innholdet speiler muslimers faktiske erfaringer og hverdagslige religiøse praksis, har prosjektet inkludert ressurspersoner med kjennskap til og tilhørighet i muslimske
trossamfunn. Denne tilnærmingen har vært avgjørende for å skape et undervisningsopplegg som både er teoretisk solid og samtidig gjenkjennelig og relevant for elever med muslimsk bakgrunn.

Arbeids- og referansegruppen har bestått av:

  • Linda Noor, Daglig leder, Minotenk
  • Faruk Terzic, Leder imamkomiteen i Muslimsk Dialognettverk
  • Uzair Ahmed, Postdoktor ved C-REX, senter for ekstremismeforskning
  • Julie Ræstad Owe, Seniorrådgiver ved 22. juli-senteret
  • Karrar Al-Amri, Minoritetsrådgiver for IMDi
  • Olav Elgvin, samfunnsforsker ved Fafo
  • Memoona Saleem, ressursperson for MDN
  • Mahira Karim, rådgiver ved Wergelandssenteret
  • Umar Ashraf, Daglig leder, Antirasistisk Senter